Atunci cand te hotarasti sa iti vinzi apartamentul, este bine sa stii ce acte trebuie sa pregatesti pentru notar, astfel incat procesul de vanzare-cumparare sa se desfasoare fara obstacole.
Acte necesare proprietar
- Carte de identitate
- Actul de proprietate al imobilului
- Extras de carte funciara pentru informare – arata situatia apartamentului. Acesta asigura incheierea antecontractului, iar notariatul va asigura eliberarea lui de la Oficiul de Cadastru.
Daca apartamentul nu este doar proprietatea ta, ci si a altei persoane, amandoi trebuie sa va prezentati la notariat pentru semnarea antecontractului. Pentru sot / sotie, este necesar certificatul de casatorie, pe langa restul actelor mentionate.
Incetarea promisiunii bilaterale de vanzare-cumparare
Antecontractul obliga vanzatorul sa vanda apartamentul cumparatorului, insa pana la finalizarea tranzactiei, dreptul de proprietate nu se transfera.
Astfel, daca vanzatorul se razgandeste si nu mai doreste sa vanda apartamentul, cel mai probabil va fi nevoit sa plateasca daune acestuia.
Antecontractul poate inceta potrivit clauzelor mentionate de comun acord de ambele parti. In acest caz, promitentul cumparator nu va putea sa mearga in instanta, daca vanzatorul nu si-a respectat promisiunea.
Acte pentru Contract vanzare-cumparare
Este necesar ca toate actele apartamentului sa fie in regula, astfel incat tranzactia sa poata avea loc. De obicei, taxele notariale pentru semnarea contractului de vanzare-cumparare vor fi suportate de cumparator.
Documente necesare
- Carte de identitate
- Actul de proprietate (contract de vanzare-cumparare, confirmare mostenire imobil, dovada dreptului de proprietate al apartamentului dupa un proces de divort)
- Certificat de atestare fiscala care se emite de catre Administratia Financiara si poate fi folosit pe o perioada de 30 de zile de la data eliberarii.
- Daca apartamentul este in coproprietate, se va elibera cate un certificat fiscal pentru fiecare proprietar (se va evidentia cota-parte detinuta de fiecare dintre ei), dar nu in cazul in care acestia sunt sot si sotie.
- Documentatie cadastrala – cuprinde cadastrul si intabularea, care pot fi realizate d eunul dintre specialistii Expert Topograf. Mai multe detalii despre Cadastru si Intabulare – AICI
- Extrasul de carte funciara – acest document este eliberat doar notarului public de catre Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara si se utilizeaza pentru autentificarea actelor prin care se face dovada modificarii dreptului de proprietate.
- Certificat de performanta energetica – atesta performanta energetica a cladirii si o incadreaza intr-o clasa de performanta energetica. Documentul se va intocmi de catre un auditor energetic pentru cladiri, atestat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice. Pe site-ul ministerului, in sectiunea Atestari tehnico-profesionale, poti gasi o lista actualizata a specialistilor atestati.
- Adeverinta eliberata de asociatia de proprietari sau locatari – pentru a dovedi ca proprietarul este la zi cu platile de intretinere. Acest document trebuie sa fie predate in original si sa cuprinda numele presedintelui si a administratorului asociatiei, semnaturile lor si stampila asociatiei de proprietari.
Alte taxe suportate de vanzator
Vanzatorul va plati la stat impozitul pentru tranzactia de vanzare. Aceasta taxa este una variabila si depinde de pretul apartamentului si de numarul de ani in care a avut in proprietate apartamentul.
Pentru orice informatii legate de documentele necesare vanzarii unui apartament sau a altui tip de proprietate, ne poti contacta la tel (+40) 729181457 sau pe e-mail contact@expert-topograf.ro
Comments (0)
Have no comment.